Jaoin instagram-tililläni (@terhi_irina) summittaisen mantelimaidon ohjeen. Jos olisin yhtään vähemmän laiska, tekisin tätä juomaa varmasti joka päivä. Tässä ohje vähän tarkennetuilla ainesosien määrillä. Kokeilemalla löydät omaan makuun parhaimmat määrät. Itse teen aika usein hiukan eri ainesosilla ja määrillä fiiliksen ja ruokakomeron tilanteen mukaan.

Itse tehty mantelimaito:

2,5 dl yön yli liotettuja manteleita (kaada huuhteluvesi pois)
2-5  liotettua taatelia (tai luumua)
1/2-1 kpl banaania (ei välttämätön)
8-10 dl vettä (riippuen kuinka paksua haluat)

 
Soseuta tasaiseksi massaksi, valuta siivilän läpi (käytä massa luovasti johonkin muuhun), nauti. Maku muuttuu jääkaapissa aika pian, joten mantelimaito on parhaimmillaan juuri tehtynä.

 
Banaani, taateli ja manteli sisältävät paljon aminohappo tryptofaania, jota tarvitaan serotoniinin muodostamiseksi. Serotoniini on hyvän olon hormoni, joka säätelee tunteita ja unta. Mantelimaitoa voikin siis kokeilla vaikka yömyssynä levollisten yöunien toivossa tai osana hyvän mielen ruokavaliota.

Mantelimaito on muutenkin terveellinen vaihtoehto lehämänmaidolle, joten suosittelen kokeilemaan.  Saat siitä paljon A, D ja E -vitamiineja (hyviä aivoille, iholle ja näölle). Lisäksi manteli sisältää B2-vitamiinia, joka auttaa lihaksia palautumaan urheilun jälkeen, sekä sinkkiä, kalsiumia, rautaa, magnesiumia ja kaliumia.

Share This: